Sunday, December 5, 2010

Hidup Di Tempat Yang Baru

Banyak yang aku belajar ditempat yang baru.Hidup dengan segala jenis perasaan disana.
Kawan-kawan yang memahami,ada kawan yang tak habis2 mendengki,
ada plak yang jeis ambik hati.
macam2 jenis aku jumpa ragam manusia kat sana.
Berboskan lelaki yang gatal lagi miang.
suka raba-raba staf perempuan.(kecuali aku) 
try laa raba law nk kena pelenkung free aku.aku saman la si tua miang keladi tu
yang staf lelaki plak,macam2 pesen ade.yang berlagak macho,yang alim macam ustaz pun ada.
yang jadi guard tapi berlagak macam bos pun ader.
yang jenis suka pandang2 aku pun ader.
hishhh..xpaham aku! tpi tu lah bess hidup ditempat baru,macam2 aku belajar disini.
disini,banyak harapan yang terpaksa aku tolak jauh2.
masih terlalu awal untuk aku terima harapan2 yang agak menyesakkan jiwa aku tu.
sungguh! aku masih mahu belajar,jangan membebankan aku dengan hal yang berat itu!
duduk jaga kerja,macam2 orang yang aku jumpa.
baru berapa hari kerja,dah ade tokey hensem lamar aku kerja!
wahh,bertuahnya badan.
hari pertama ditempat baru..
macam2 yang aku belajar dan lihat depan mata,
seorang bapa sanggup berhabis membeli 3pasang kasut
untuk ketiga2 anaknya yang masih kecil.
dalam mata dia,aku nampak ader getar yang melanda.
bertapa dia mahu melihat kesemua anak2 nya kesekolah dengan kelengkapan baru.
sebak dada aku.
sampai begitu sekali pengorbanan seorang bapa untuk melihat anak2nya berjaya.
hari kedua.not bad~
tapi penat memang xleh nak cakap la.memang macam nak mapus dah rasa.
kaki kejang xboleh nak jalan.aku terpelosok di penjuru rak,urut betis.
datang bos miang,jerkah aku daro belakang.kata aku curi tulang!
kuang ajar lu orang tua gatal.
aku blah.datang sorang customer lelaki.Gemuk.tapi xgemuk sangat.
aku nampak dia curi2 andang aku dari rak baju.aku buat muka blur jer laa.
dia datang pada aku lepas tu.lalu dia kata.
" nak nombor telefon,please! "
bapak laa bangan punya lelaki.buat malu aku jer depan staf2 yang lain.nasib baik ko customer aku
law x memang ko dapat penampar free laa jawabnya.
hari ketiga.hari yang sangat teruk.
hujan turun dengan lebat gila.aku sampai tempat kerja dalam kedaaan basah kuyup~
habis! habis basah.
lepas 2 hari yang lain,aku bertamabah maju.
dah berani tegur staf2 dan customer.dah tak malu.hee
kerja penat pun tapi berbaloi laa..disini,
banyak sangat pengajaran dan banyak yang telah aku belajar tentang kehidupan.
tanpa tempat yang baru ini,aku mungkin masih seorang gadis seperti hari2 yang lalu.
sekarang aku dah sedar,aku perlu belajar bagaimana nak jadi lebih 
matang tanpa mengingatkan kenangan silam!
terima kasih tempat baru
kerana sudi terima aku dan hadiahkan aku sebuah lagi kenangan yang bakal aku lipat dalam sejarah kenangan!


No comments: